Hogyan válassz az étlapról? Útmutató azoknak, akik sokáig ülnek a választék felett.
Egy teljesen új helyet próbál ki az ember. Valami újat kóstolna egy jól bevált helyen. A kedvenc étterme megváltoztatta kínálatát. Bármi is legyen a háttérben, szinte mindenki volt már olyan helyzetben, hogy a társaság minden további tagja réges-régen lerakta már az étlapot, ő maga még mindig (legalább) két opció között vacillált. Ilyenkor a levegőben tapintható a várakozás, főleg, ha időközben a pincér is megjelenik. Nem kell azonban, hogy az étlap ellenség legyen.
Milyen a (nem) jó étlap?
Mielőtt megkezdjük a garantált sikert hozó tippek listáját, fontos tisztázni, hogy a határozatlanság nem feltétlenül a vendég hibája!
Egy étteremben szereti azt érezni az ember, hogy bármit ehet, hiszen a választék szinte végtelen – vagyis: az étlap 10 oldalnál kezdődik. Ezt természetesen a vendéglátóhelyek is tudják és előszeretettel próbálnak így is vendégeik kedvére tenni, a valóságban azonban hatalmas hibát követnek el.
Az étteremben bármekkora is a konyhai személyzet, egy bizonyos pont után lehetetlen minden ételt a rendelés leadása után elkészíteni. Ebből következik, hogy minél hosszabb egy étlap, annál több fogás lesz rajta, ami (jobb esetben csak néhány órája) a hűtőben várja a vendéget. Persze ez sem feltétlenül ördögtől való: egy koreai étterem nem fogja fél órán belül elkészíteni a kimchit és a magyar konyhában is találhatunk számos fogást, aminek az ízein csak még tovább javít egy pár órás “pihenő”. A palacsinta viszont nem ilyen, a hasábburgonya még kevésbé.
Ezek alapján tehát bármennyire is jó érzés 25 csirkéből, ugyan ennyi marhából és disznóból készült, valamint 10 vegetáriánus opcióból válogatni, összességében ez közel sem jó jel.
A jó étlap-kínálat egy példája a Hoppá! Bistro is. Ajánlataikban nevükhöz hűen keveredik a franciás romantika a magyaros konyhával, izgalmas ízkombinációkat kínálnak, ugyanakkor nem fárad el az ember, amíg végigolvassa az étlapot.
A rövid(ebb) étlap
Azon kívül, hogy ha az egész étlap 15 fogásból áll összesen, valószínűbb, hogy teljesen friss étel kerül elénk, van a rövidebb étlapoknak egy másik fontos előnye.
Állandó fenntartásuk két dologra utalhat: hosszas kísérletezés és fejlesztés eredményeként kialakult specialitásokkal van dolgunk, vagy pedig az étterem hatalmas figyelmet fordít a szezonalitásra.
Kezdjük az első esettel! Ha egy étterem évek óta ugyanazt a 15 fogást kínálja és láthatóan szeretnek oda járni az emberek, az szinte biztosan azt jelenti, hogy az a 15 fogás bizony megéri az árát. Jelentheti ez azt, hogy kifejlesztettek egy igazán egyedi és tökéletes receptet, amiért a vendégek szívesen visszajárnak. De az is lehet a háttérben, hogy a konyha fantasztikusan egyszerű fogásokat ajánl, fantasztikusan jól elkészítve. Napjainkban egyre többen “vadásszák” például a nagykönyvben megírt módon elkészített, hatalmas bécsiszeletet, ez tehát biztos ütőkártya lehet.
És mi a helyzet a szezonalitással?
A bécsiszelet-vadászok mellett a szezonális éttermek is egyre terjednek. Alapgondolatuk az, hogy felesleges októberben import-málnát használni, amikor páratlan hazai almáink érnek, júliusban pedig inkább kínálnak cukkinit, mint sütőtököt. Emögött több motiváció is meghúzódhat. Ezen éttermek igyekeznek szem előtt tartani az egészséget, a környezetvédelmet, de az olyan “egyszerű” dolgokat is, mint a pénztárcabarát kínálatot.
A Hoppá! Bistro például külön szezonális ajánlatokkal készül vendégei számára, amiben ősszel szerepel a sütőtök és kora nyáron a málna – nem fordítva.
Ha eljutottál addig, hogy mesteri módon ítéled meg, milyen is az előtted lévő étlap, ideje továbblépni. Hogyan válasszunk?
Gondold át, hol vagy!
Ha egy érdekes nevű helyen készülsz elfogyasztani következő étkezésed, később vicces helyzeteket szülhet, ha valaki megkérdezi, hol voltál. De mi most nem erről beszélünk.
Magyaros étterembe vagy? Felejtsd el a tortellinit! Olasz? Ne rántott sajtot válassz! Mexikói? Nem valószínű, hogy itt fogod életed ramenjét enni.
Választáskor tartsd szem előtt, hogy milyen nemzet/ízvilág/kultúra domináns az adott helyen és igyekezz ez alapján választani! Ha az olasz étteremben meghallasz egy odalökött “prego”-t, a kínaiban kínaiul kiabálnak hátra a konyhába vagy a spanyolban újlatin szavak röpködnek a fejed fölött, próbálj ehhez alkalmazkodni. Nem kell elkezdened az adott nyelven beszélni, de biztos lehetsz abban, hogy a nemzeti konyha fogásainak receptje nem teljes egészében az internetről származik és autentikus élményben lehet részed.
A séf ajánlata
A konyhában a séf az úr, az étel pedig a konyhából jön. Vagyis, az ételed legjobb ismerője a séf. Ha az étlapon meglátsz egy olyan szekciót, aminek a címe a séf ajánlata vagy szezonális ajánlat, esetleg falra akasztott táblára, kézzel van felírva néhány fogás, biztosan nem fogsz velük mellé.
Ezek az ételek minden esetben hosszan fejlesztett recepteket és/vagy szezonális alapanyagokat jelentenek. Azt pedig már tisztáztuk, miért járhatsz ezekkel csakis jól.
“Készételek”
Szerencsés, ha te vagy egy veled együtt étkező rendelkezik némi tapasztalattal a konyhában. A “készételek” szekció ugyanis fenntartásokkal kezelendő!
A füstölthúsos bableves a legtöbb helyen készételnek számít és valóban csak tovább javítja minőségét, ha állhat néhány órát az elkészítés és fogyasztás között. Ugyanez már közel sem igaz a rántott szeletre. Előnyös tehát, ha tudod, mit jelölnek az elnevezések és indokolt-e az étlapon való “beosztásuk”.
Mi a teendő, ha mégsem ez a helyzet? Ekkor érkezik meg a vendég legfőbb segítsége.
A pincér.
Kérdezz!
A pincér tiszteletért cserébe mindenben segít éttermi tartózkodásod során, az ételválasztást is ideértve.
Ha van valamilyen ételallergiád vagy csak nehezedre esik a választás, mondd el és kérd, hogy segítsen a választásban. Ha nem tudod pontosan, az adott elnevezés mit jelöl, kérdezd meg. Ha a készétel valóban készétel, nyugodtan kérdezd meg, hogy mikor készült el.
Bár sokan gondolják, hogy a pincér mindenre azt fogja mondani, hogy tökéletesen friss, finom, a legjobb étele a háznak, ez nem így van. Ha valamire azt mondja, hogy tökéletes, majd a vendég megkap egy ételt, amivel közel sem elégedett, azzal az egész étterem minősül a vendég szemében. A pincérnek – és az étterem minden dolgozójának – érdeke, hogy a vendég elégedett legyen, a lehető legjobbat kapja és máskor is kedve legyen visszatérni. Ezt pedig azzal érhetik el legkönnyebben, ha segítenek.
Ha tehát elakadtál a kínálatot olvasva és nem tudsz dűlőre jutni, menj végig a fenti lépéseken. Ha végső választ nem is kapsz, szűkítheted a lehetőségek körét – majd pedig jöhet az éttermi kísérőd: a pincér. Együtt már biztosan fogtok olyan ételt találni, ami elfogyasztása után elégedetten távozol – emiatt pedig az étterem dolgozóinak is szerzel egy kis örömöt.
További cikkek:
HOGYAN KEZELJÜK A D3-VITAMIN HIÁNYÁT?
A FOGFEHÉRÍTÉSSEL KORLÁTLANUL MOSOLYOGHATSZ
PHO36: HA IGAZI VIETNÁMI ÍZEKRE VÁGYSZ